Halvtid i Damtrean

Igår spelades den sista matchen för vårsäsongen i Damtrean. Heffnersklubban tog en säker och stor seger mot Matfors när de vann med 7-1.
 
Tänkte ta mig lite tid och analysera första halvan av säsongen och ge min syn på våra 8 konkurrenter.
 
SDFF (förlust med 2-0)
Första matchen och som sådan var den som en premiär ofta är. Halvdåligt spel och ingen egentlig struktur från något av lagen. SDFF vann dock på Kubens konstgräs och det är inget att säga om. Som lag upplever jag SDFF som ett väldigt ojämnt lag. Vissa stunder spelar man en bra fotboll och vissa stunder faller man igenom ganska rejält. Märks att det är en tunn trupp för tillfället och det faktum att man antingen vinner eller förlorar (aldrig oavgjort) vittnar om att det är just ett instabilt lag. Ligger nu på 7:e plats och har släppt in hela 25 mål på 8 matcher. Tyvärr tror jag att man får svårt att sluta bättre än 6-7 plats.
 
Selånger (vinst med 3-0)
Selånger är för mig det bäst spelande laget vid sidan om Sund. Man har både fart och ett välbalanserat lag där många är delaktiga. Just i vårt möte på gruset vid korpplan i Timrå, slutade med en seger för vårt lag. Det var en av de bättre grusmatcher jag upplevt, då det verkligen var två spelande lag som möttes. Selånger har verkligen varit en rolig injektion med den positiva fotboll de står för. Allt eftersom serien fortskridit har man stadigt klättrat i tabellen och parkerar just nu på en fin 4:e plats. Selånger är ett av 3-4 lag som kommer att vara med och slåss om seriesegern, tror jag. Slutar sämst 3:a!
 
Njurunda (oavgjort 1-1)
På Gumsekullen mötte vi sedan ett Njurunda som levt en tynande tillvaro de senaste säsongerna. Detta trots att man haft några spelare som tillhört toppen av distriktet, främst bland F94. En dålig match från vår sida och vi fick inte alls spelet att stämma. Njurunda var inte ett dugg bättre och oavgjort får väl anses rättvist. Njurunda är precis som SDFF väldigt upp och ner i sina prestationer. Men det som talar för att de skall få en bättre höst är att de anlitat Örjan Rodin som tränare! Det borgar för att de kommer att bli välorganiserade och hitta en tydligare spelidé. Tror dock att de får svårt att bli bättre än 5-6. Främst för att de saknar en riktig målskytt och därför bara gjort 12 mål framåt.
 
Heffnersklubban (seger med 5-0)
Heffnersklubban är seriens stora överraskning! I början av serien gick man som tåget och krossade allt motstånd. Förlusten mot oss var första bakslaget. Ett riktigt ungt lag som spelar en positiv fotboll och som inte verkar ha någon respekt för motståndarna (menat i positiv anda). I matchen mot oss hade de dock inte mycket att sätta emot, men segrar som 10-0 och 7-1 vittnar om att det är ett offensivt lag. Jag gläds över att de unga tjejerna i Heffnersklubban spelar så positivt, men att hålla en hel säsong mot mer rutinerade lag som Sund och Selånger blir svårt. Tror dock att de kommer att vara med där uppe och slåss om plats 3-4.
 
Torpshammar (seger med 4-1)
Våra västligaste grannar har verkligen inte haft en rolig säsong. En poäng på 7 spelade matcher, endast 3 gjorda mål och hela 28 insläppta... Tycker dock att de i matchen mot oss spelade en tämligen bra fotboll. Verkar vara så att om de får några mål i baken i inledningen av matchen så rasar det ihop. Mot oss försvarade de sig riktigt bra och växte med den inledningen. Jag är inte förvånad att de tar poäng av Njurunda och jag tror att de kan snuva fler lag på poäng under hösten. Dock får de inrikta sig på att försöka undvika jumboplatsen.
 
Sund (vinst med 2-1)
Ett Sund som man inte annat än måste älska för sin speciella satsning. Ett gäng lite äldre tjejer som samlas för att göra det man älskar mest, spela fotboll. Men det är inte vilka spelare som helst som man har i truppen. Den formligen skriker RUTIN och det har man verkligen bevisat att man besitter. I mötet oss emellan var vi verkligen taggade, då vi visste att en seger och vi hade ätit in det mesta av poängen som vi förlorade i inledningen. En fantastisk första halvlek där jag tycker att vi dominerade spelet följt av en mer jämn andra. Rättvis seger och här började vi känna av vi kan vara med och slåss i toppen av serien.
Tycker annars att Sund är ett roligt lag att följa och jag hoppas att många av de unga spelarna i andra lag i Damtrean ser och lär hur man organiserar sig på planen. Sund kommer att sluta topp 2 är jag tämligen övertygad om.
 
Matfors (seger med 5-0)
Det andra bottenlaget vid sidan av Torpshammar är just Matfors. Ett sargat lag som inte verkar ha några ambitioner med sitt spel i Damtrean, förutom att ge spelare speltid. Verkar vara ganska uppgivna tjejer som ändå gör allt för att visa heder. I matchen mot oss visade de stora kämpainsatser och lyckades också hålla oss stången i ca 60 minuter. Men när vi till slut fick hål på dem så rasade det ihop totalt. Lider faktiskt med de tjejer som kommer till matcherna, ofta utan en målvakt och utan egentliga mål. Tyvärr tror jag att Matfors kommer att få svårt att ta många poäng denna säsong och därmed kommer att slåss med Torpshammar om jumboplatsen.
 
Söråker (oavgjort 2-2)
Våra lokala konkurrenter i Timrå kommun är alltid en svår nöt i ett derby. Just denna match borde vi vunnit med 2-3 mål sett till spelövertag och målchanser. Men vi var alldeles för ineffektiva och då vinner man inga matcher. Som lag upplever jag Söråker som ett hårt kämpande kollektiv utan de absoluta toppspelarna. Med sin krigarinställning kommer man att ställa till det för många lag och jag blir inte förvånad om man hemma i Söråker kan snuva flera av topplagen på poäng. Dessutom tror jag att de är ganska nöjda med sin 5:e plats så här långt. Och där runt 5-6 plats kommer man nog att sluta till sist.
 
Hur ser jag då på vårt egna lag?
Vi började lite trevande med 4 poäng på de inledande tre matcherna. Spelet stämde inte fullt ut och vi hade svårt att göra mål. Defensivt fungerade dock spelet riktigt bra. Men sen släppte det och vi började få ihop även den offensiva delen. Fyra raka segrar och 16-2 i målskillnad, övertygande spel och starka i alla delar av planen.
Sett till laget så är jag riktigt stolt över dessa unga spelare och den utveckling de har haft. Vi är idag just ett LAG där alla kämpar för varandra och där vi byggt detta från en stark defensiv (endast 7 insläppta mål). Jag är förhoppningsfull inför andra delen av säsongen, och tror på att vi kan vara med och slåss topp 3. Nyckelmatcherna blir så klart mot Sund, Selånger och Heffnersklubban (vilka vi slagit allihop - enda laget som gjort det).
 
Hur tror jag serien slutar?
Svårt och ni får ta tipset med en nypa salt då det är ung spelare i de flesta lagen som helt naturligt har upp- och nedgång i sitt spel... Sund får sluttipset mest för sin rutin
 
1. Sund
2. Timrå
3. Selånger
4. Heffnersklubban
5. Söråker
6. Njurunda
7. SDFF
8. Torpshammar
9. Matfors
 
*****
 
Till sist 1: Nu är det tre dagar kvar till fyra veckors SEMESTER!  Längtar...
 
Till sist 2: Snacka om att vi i IFK Timrå har det bra! Bergeforsens IP - Världsklass!!
 
Till sist 3: Har någon vägarna förbi Slättmon (norr om Bredsjön) i sommar, ring så laddar jag kylen!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0