Tre topplag - två olika spelsystem...

"Vissa lag passar inte bollen. Varför spelar de? Vad är poängen? Det är inte fotboll. Kombinera, passa, spela – det är fotboll, för mig i alla fall."

*******

Toppmötesveckan där vi i tur och ordning mött topptippade IFK Timrå, Alnö IF och Torpshammar. Intrycket efter dessa matcher är att vi nog har en av seriesegrarna bland dessa tre. Tycker dock att tunga IFK Timrå och välspelande Alnö ligger lite före Torpshammar.

Torpshammar står för en liknande fotboll som IFK Timrå, där man så snabbt som möjligt söker den långa bollen på framrusande forwards. Jag har sagt det tidigare och säger det igen! Det är en oerhört effektiv spelidé...men så långt från vår filosofi som man bara kan komma. Vad är då skillnaden?

Långbollar: Max ett pass sedan skall bollen lyftas bakom motståndarnas backlinje. Påminner mig om Egil "Drillo" Olsens spelidé (norsk förbundskapten 1990-1998 / 2009-). Speciellt känd blev han för den s.k. "Flopassningen". Den gick i sin enkelhet ut på att försvarsspelarna skulle slå långa bollar över mittfältet till en luftstark forward (som ofta var Jostein Flo, därav namnet), som skulle nicka bollen tillbaka till andra offensiva spelare som snabbt skulle komma till avslutning mot mål. Kritikerna menade att denna form av fotboll var destruktiv och tråkig, men Drillos resultat visade att även en liten fotbollsnation som Norge kunde hävda sig internationellt med korrekt strategi.

Att spela så är helt okej, och som sagt oerhört effektivt. Har man som mål att vinna serien och försöka avancera i seriesystemet, är det nog det enda rätta. Vissa lag klarar av detta bättre än andra. Timrå och Torpshammar kanske allra bäst...

Hur vill vi då spela fotboll? Ja, innan jag går in på det så måste jag nämna något om varför vi inte spelar på detta sätt - eller försöker låta bli... För det första så har vi ett mål att utveckla talanger, vilket är vårt främsta ansvar. Och vi tror att om man skall få välutbildade och kunniga fotbollsspelare så måste de lära sig att kontrollera bollen och söka passning, istället för att hela tiden lyfta bollen långt. I längden tror jag att tjejerna tjänar på att ha lärt sig grunderna att ta ansvar för varandra och försöka vara en kugge i ett spelförande/passningsskickligt lag.

Har man den inställningen att man skall lära sig att hålla bollen inom laget och våga spela sig fram genom många passningar, så får man räkna med att man förlorar ibland och vinner ibland. Möter man dessutom lag som exempelvis Timrå och Torpshammar som slaviskt följer sin spelidé att så fort som möjligt lägga bollen bakom vår backlinje (gärna ytterbackar) så passar deras fotboll alldeles utmärkt mot oss. De vill ju spela på kontring och mot oss får de ofta göra det.

Självklart vill vi vinna alla matcher och alla närkamper, men inte till vilket pris som helst... Det får inte vara på bekostnad av vi börjar spela den engelsk/norska fotboll som vissa andra lag spelar. Vi måste fortsätta försöka spela den vägvinnande fotboll som spelas efter marken och med många inblandade. I längden kommer detta att gynna våra talangfulla tjejer!!!!

*******

Min spontana reflektion efter dessa "toppmöten" är att Alnö, i mina ögon, spelar den bästa fotbollen! Och jag gläds över att se deras utveckling och den sammanhållning Markus har fått ihop i laget. Att förlora mot dem är ingen skam och jag hoppas att de fortsätter att knipa poäng och därmed ger Timrå en match hela vägen!

*******


Till sist 1: Åkte till Hedemora i helgen... och jisses vilket regnoväder jag fick genomlida hela vägen ner till Gävle...

Till sist 2: Min Farmor fyllde 98 år i lördags! 98 ÅR!!!!! när hon fyllde 90 så spelade hon fotboll med barnbarnen!

Till sist 3: Sagt av Xavi (Barcelona):  - "Vissa lag passar inte bollen. Varför spelar de? Vad är poängen? Det är inte fotboll. Kombinera, passa, spela – det är fotboll, för mig i alla fall."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0