Hat-Kärlek

Hat-Kärlek är en speciell känsla! För att förstå dess innebörd måste vi bryta ner ordet i de två motsattsförhållanden som präglar den, nämligen:

Hat, är en passion, vars grund är en olustkänsla vid föreställningen om hatets föremål och som yttrar sig i ett permanent begär att skada detta. - citat från Wikipedia

Kärlek är en känsla som präglas av en stark ömhet och tillgivenhet. - citat från Wikipedia

Om man sedan sammanför dessa motsatta förhållanden till en enhet så får man kluven känsla, som präglas av hat mot motståndet, samtidigt som man har en känsla av ömhet för den samma.

Precis så känner jag inför mötet med IFK Timrå! Detta Timrå som är skyhöga favoriter till seriesegern denna säsong. Att de är favoriter talar framförallt tre saker:

1. De har byggt sitt lag de senaste säsongerna för att i år ta det efterlängtade steget upp i div 2. Man har i denna satsning lockat hem spelare som tidigare lämnat laget, samt tagit in etablerade spelare från grannföreningar. Dessutom har man själva uttalat målet att vinna i år.

2. Motståndet är svagare i Damtrean i år än på många år.  I och med att Sund (som några gånger gäckat IFK Timrå på uppflyttningsplatsen) i år är stationerade i just 2:an, och att varken SDFF eller Selånger får ta steget upp, så är det i stort sett bara Matfors, Alnö och Torpshammar som är reella konkurrenter om uppflyttning. Övriga lag är helt enkelt för svaga eller ännu inte mogna för avancemang.

3. Resurser finns. Både när det gäller spelarresurser och när det gäller föreningsresurser ligger IFK Timrå i topp. De har en organisation i ryggen som i distriktet är starkt. De har en fantastisk arena i BSK. De har utmärkta träningsmöjligheter i o m NCC-hallen. De har en stark ledarstab och en riktigt stark spelartrupp.

När jag nu i inledningen av säsongen fått frågan om vilka jag tror kommer att vinna damtrean - har jag uteslutande sagt IFK Timrå! Och jag håller fast vid detta tips, trots att de förlorade första matchen överraskande mot Torpshammar på Västhagen...

Dessutom unnar jag dem att äntligen få ta detta steg upp i tvåan. Men det betyder inte att jag vill förlora matchen på torsdag! Nej, vi kommer att vara fruktansvärt jobbiga att möta - det kan jag lova! För är det någon match vi verkligen vill vinna lite extra är det just denna match...

******

Vad kan vi förvänta för match då?

Min erfarenhet är att IFK Timrå gärna bygger sitt spel på att mycket snabbt anfalla efter kanterna och sedan fylla på rejält i straffområdet när inspelen kommer. Och med tanke på att de är ett fysiskt starkt lag - så är det oerhört jobbigt att stå emot när de stormar mot mål.

Samtidigt tycker jag att de är lite väl beroende av ett par enskilda spelare, varav Madelene Pettersson är den solklart viktigaste spelaren. En tuff och mycket duktig spelare, som står för både grovjobbet och finessen i laget. När de spelade Vårcupen i Härnösand dominerade hon sin vana trogen de första matcherna, men när hon inte kunde vara med så tappade laget oroväckande mycket... Då förstår ni hur viktig hon är för laget!

Vi själva kommer att fortsätta på vår inslagna väg att spela intensiv och mogen fotboll, där vi ska låta bollen göra jobbet när den är i vår ägo. När Timrå anfaller ska vi spela tight och tufft och hålla ihop laget för att på så sätt göra det obekvämt och trångt att komma fram. För att det ska lyckas krävs att vi är noga med positionsspelet och att vi har en bra dialog mellan lagspelare och lagdelar.

******

Min "hat" grundar sig i att jag tycker att Timrå är vår största motståndare i trean. Det är ett lag som ofta visar attityder som visar på att de själva ser sig som bäst. En förening som är snabba att berömma motståndare när de vunnit, men aldrig när de förlorat.

Min "kärlek" grundar sig i att jag dels bor i Timrå och känner flera spelare/ledare i laget sedan min tid som tränare i Fagerviks BK och Fagerviks SK, samt dels i att jag följt lagets utveckling sedan de gjorde en nysatsning på damlaget. I mina ögon en unik satsning där de förstått värdet på damfotboll och där herrfotbollen fått stå åt sidan.

******

Till sist 1: Vi har fått förmånen att ha några 96:or med på våra träningar nu den senaste veckan. Vilka fina representanter för föreningen! Det finns mycket hopp om en ljus framtid för SDFF!

Till sist 2: Mina heavymetal-arbetskompisar spelar så tung metal att man får ont i huvudet ibland. Ja, herregud!

Till sist 3: Ställ ALDRIG din bil i garaget på sjukhuset... Den kommer inte att se bra ut i lacken efteråt! Irriterande!


Kommentarer
Postat av: Anonym

WO ?

2011-05-19 @ 23:18:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0