Selånger på besök...

Vilket regn som rasade i morse!!! Jösses!!!

Det fick mig att tänka på en match SDFF F94 hade i Hudik-Cup för några år sedan. Då öppnade sig verkligen himmelens fönster (finns att läsa för den som orkar under inlägget ...himmelens fönster öppnade sig...). Det var en helt vansinnig dag när störtskurar bara öste ner, och de fick ställa in flera matcher, men vår match mot IFK Timrå skulle spelas, då det var en semifinal... Hur det gick? Ja, ni kan ju själv tänka er att spela fotboll i en bassäng. Timrå vann då de behärskade vattenpolo betydligt bättre än SDFF - tyvärr!

I morgon gästas vi av Selånger FKU i Damtrean och det är en match som pirrar lite extra då det är ett Selånger som i premiären enligt rapporter vann tämligen enkelt mot Matfors (som jag pekat ut som en av två seriefavoriter). Dessutom har de ju i sitt div 2-lag en ny tränare som de senaste två säsongerna har huserat i SDFF och som mycket möjligt kommer och tittar på matchen. Till det kan vi lägga att Carro Persson lämnade SDFF för just Selånger (visseligen för div 2).

Vad vet vi då om Selånger?

Det första som kommer upp är att de ofta har mycket snabba spelare och lever mycket på att dessa skall springa ifrån motståndarförsvaret. Därför är de som farligast när de får spela på kontringar och lägga bollarna bakom motståndarnas backlinje. Om man inte är noga med positionerna kommer man oundvikligen att bli hårt straffad på sådana kontringar. Vidare är Selånger alltid vältränade när det gäller fysik och räds inte att gå in hårt i närkamperna. Till detta kan vi lägga att de kommer arbeta hårt i 90 minuter, så vet ni vilket sorts Selånger vi kommer att möta.

Precis som för oss kommer Selånger under säsongen att få tillskott i sina matcher av spelare från deras div 2 lag (som alltså leds av Mikael Melin). Det är spelare som skall få speltid och som inte har matchats i div 2. Det borgar för att det i vissa matcher kommer att vara ett rejält förstärkt Selånger lag. Hur det ser ut för dem inför morgondagens match vet jag inte. Men det jag vet är att det för alla andra lag i serien är speciellt att möta SDFF. Så vi kan vara försäkrade att det kommer ett heltaggat och heltoppat lag till Kubikenborg…

Vi själva kommer att få tillskott i form av 4 spelare från SFK, nämligen systrarna Turtons (Emma och Louisa), Denise Andersson samt Martina Grönlund.

Hur ska vi spela?

Jag tror att det är extra viktigt att vi är noga med positionsspelet när motståndarna vinner boll. För det kommer direkt att komma en lång boll bakom våra backar för framstörtande forwards och yttrar. Extra viktigt är att man då mycket snabbt lägger press på bollhållaren, så att denne inte får tid att titta upp och söka den långa bollen.

Vidare så ska vi fortsätta att försöka hålla bollen inom laget och vara det spelförande laget. Lyckas vi med det lika bra som vi gjort den senaste tiden så kommer vi att tvinga tillbaka motståndarna och tvinga dem att springa mycket. Här vill jag återigen poängtera modet att våga spela sig fram och ur trånga situationer. Nu ska vi inte göra detta dumdristigt, utan ibland måste man ”lätta på trycket” genom att söka den långa bollen och på så sätt flytta upp laget och spelet.

********

Som jag nämnt tidigare så kommer vi att ha ett nytt inslag på våra hemmamatcher fr.o.m i morgon. Det kommer att finnas ett programblad där vi presenterar laguppställningar för båda lagen, samt där vi själva och motståndarledare kommer att ge vår syn på våra egna lag samt vad vi förväntar av kvällens match

Ni kan få ett sådant programblad gratis i morgon (men är välkommen att lämna ett bidrag på 5kr). Från och med nästa hemmamatch så kommer vi att bli tvungna att ta betalt för dessa programblad. Vi hoppas dock att ni kommer att uppskatta det och därmed är beredd att lägga 5 kr för dem, för att sponsra våra tjejer och därmed vårt lag.

Så jag hoppas att det blir många som kommer och hejar fram oss och som ”sponsrar” oss genom att köpa fika och skaffa programbladet.

********

Till sist 1: Gissa att jag längtar tills jag kan ut i tjärnarna i Lögdö vildmark och fiska!

Till sist 2: När det ringer på min mobil och jag har den i byxfickan, så kan jag inte svara när jag fått upp den. Touchskärmen svarar inte… Irriterande!!!!

Till sist 3: Missade ni ”Fotboll är gud” igår på tv? Kolla in den på svtplay… Underbar dokumentär från Argentina!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0