Inför HKBK...

Heffnersklubban BK… Satt mig ner en stund i går kväll och funderade på vad det namnet säger mig. Fick gå tillbaka ganska långt i tiden för att hitta ”första” minnet av dem. Närmare bestämt till Fagerviks SK tiden, när jag tränade ett ungt lag bestående av små tjejer födda 94/95. Vi mötte dem i en gruscup och de tränades av Kennet Edlund som idag tränar Sund IF:s div 3 lag. Jag kommer inte ihåg hur matchen gick men troligtvis vann Heffnersklubban den matchen. Det mest bestående minnet är just Kennet som jag upplevde som ovanligt sympatisk i jämförelse med andra tränare i samma årskull.

Sen minns jag bortamatchen mot dem i fjol när vi möttes och matchen slutade med två utvisningar, varav en för varje lag. Tror att ställningen var 3-3 och i slutminuterna slet sig Frida Widmark fri och blev bryskt och riktigt fult neddragen i straffområdet – utan att domaren reagerade… Någon minut senare började Frida och spelaren i Klubban att bråka och slag utmättes mellan spelarna. Båda blev självklart utvisade.

Matchen var om jag minns rätt tämligen jämn, men jag minns att jag blev överraskad av motståndarna och deras hårda arbetsinsats. Precis vad jag tror att Heffnersklubban behöver ta fram för att överleva denna säsong i div 3. Förra säsongen huserade de i div 4 och fick gå upp då det inte fanns något annat lag än Sund som kunde ta steget upp. Och med ett ungt lag som skall slåss mot betydligt äldre och mer erfarna spelare, behöver de verkligen ta fram kämpaglöden och med hårt arbete störa motståndarna så mycket det bara går.

Sedan är det ganska vanligt att nykomlingar i olika seriesystem överraskar i inledningen av serierna. Detta beror nog på att de normalt starkare lagen inte ännu kommit igång och att fotbollsplanerna ännu inte uppnått bästa kvalité, varför ett spelskickligare lag inte har samma fördel. Just planen är det som oroar mig mest inför torsdagens seriepremiär. Att spela på grus för våra tjejer som har haft förmånen att träna och spela alla pass på Kubens fantastiskt fina konstgräs – kommer det att bli en stor utmaning. Att tro att vi ska kunna spela vår totalfotboll fullt ut, är rent av naivt och därför är förutsättningarna lite speciella denna gång. Hade matchen gått på gräs, eller ännu hellre på konstgräs, hade jag varit övertygad om att vi skulle ha vunnit. Men nu…

Vad ska vi då förvänta av första matchen?

Ja, vi är självklart favoriter och bör med den skicklighet våra tjejer besitter vara det spelförande laget. Vi ska inte heller förändra vårt grundspel, trots underlaget. Vi måste spela det spel vi är bäst på – att försöka hålla bollen inom laget och spela oss igenom motståndarförsvaret.

* Jag tror att vi måste försöka skjuta mycket mer än vanligt. På grus har bollen en tendens att studsa både högt och snett. Om vi då försöker skjuta riktigt mycket så kommer vi att ha stora möjligheter att med både tur och skicklighet sätta några baljor.

* Sen ska våra forwards och yttrar vara oerhört intensiva i sin höga press så att vi inte tillåter enkla uppspel från motståndarnas backlinje. En sådan tuff press på bollhållaren, och med tanke på att det är en premiär, så kommer vi att kunna stressa fram misstag och sen är det bara att ta vara på dessa.

* Viktigt att vi redan från början sätter vår stämpel på spelet genom att vara extremt aggressiva och visa att vi inte tänker ge dem en sekund att andas.

Hoppas också att det kommer många och tittar och gärna hejar fram oss på torsdag, och självklart hela säsongen. Ni ska alla veta att tjejerna tycker att det är mycket roligare om det kommer många och stöttar laget. Har vi många som följer oss och ställer upp och hejar så är det som att ha en extra spelare i laget! Glöm inte det.

******

Kan även berätta att våra hemmamatcher kommer att bli ännu trevligare att besöka denna säsong, då vi kommer att ha programblad med laguppställning och en liten notis om vad vi tränare tror inför matchen + eventuellt tankar från motståndarledare. Självklart kommer vi att ha underbar fika till försäljning. Så istället för att sitta hemma på terrassen och fika – besök kuben, ta en kopp och en bulle - och kolla in våra underbara tjejer i deras hemmamatcher!

******

Till sist 1: Jag har fallit för ett strategispel på nätet som heter Travian… sjukt roligt! Ja, jag vet att jag är nördig…

Till sist 2: Har den senaste månaden haft en låt i huvudet som hela tiden rullar…börjar bli lite jobbigt!  Vilken låt?  My Girl – The Temptations

Till sist 3: Domaren vi hade i träningsmatchen mot Frånö sade: ”SDFF är det lag som i distriktet verkligen försöker spela fotboll, tillsammans med Kubens pojkar..”


Kommentarer
Postat av: Mats j

2011-05-04 @ 07:05:21
Postat av: Mats j

Va kul att du är tillbaka i etern

2011-05-04 @ 09:23:12
Postat av: Kent

Tack! Känns bra att vara tillbaka!



Nu gäller det bara att hålla hårt i pennan.

2011-05-04 @ 10:35:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0