Våga utveckla damfotbollen!

Det har varit riktigt roligt att följa fotbolls-VM för damerna i Tyskland. Speciellt semifinaler och medaljmatcherna var oerhört underhållande och spännande.

Dock så har jag vissa saker jag vill påpeka när det gäller fotboll för damer/tjejer. Detaljer som jag tror skulle göra damfotbollen mer intressant och som skulle göra den mer rättvisa. Innan jag går in på detaljerna vill jag bara konstatera att det INTE handlar om att jag förringar tjejernas insats på något sätt, samt att det faktiskt är en skillnad när det gäller de fysiologiska förutsättningarna mellan män och kvinnor. Kvinnor har svagare muskulatur i ben, knä och fotleder. Rent fakta!

Mindre Boll.
En anpassning efter de fysiska skillnaderna mellan män och kvinnor bör göras där man låter damfotbollspelare spela med en mindre/lättare boll. Titta på handbollen/basketen där man anpassat bollens storlek för att ge förutsättningar för de fysiskt mindre/svagare tjejerna att utöva sin idrott på ett bättre och mer anpassat sätt - och därigenom gett det ett bättre underhållningsvärde. En lättare boll skulle inte bara göra fotbollen roligare att titta på - utan skulle absolut minska förslitningsskador.

Om man bortser från Hammarströms makalösa brons-träff, så tycker jag rent generellt att dessa elitspelare som varit med i VM har haft problem med bollträffen och därigenom att skjuta. Om det beror på dålig teknik (som jag starkt tvivlar på) eller på att man spelar med för tung och för stor fotboll är frågan. Men om man återigen ser till de fysiska skillnaderna mellan män och kvinnor så kan vi konstatera att tjejerna har mindre fötter och som vi konstaterade tidigare svagare muskulatur i knä och leder. Nej, jag tror att en mindre och mer anpassad fotboll skulle vara en viktig del i att utveckla spelet vidare.

Mindre mål.
Förstår att det är en svår sak att införa. Men jag kan tycka att dagens fotbollsmål är för stora för kvinnliga målvakter. Med kortare medellängd och svagare muskulatur innebär det att målvakterna har svårt att nå höga skott och skott mot stolparna. Spänsten finns inte för att göra den kraftansamling en målvakt behöver för att nå dessa ytterlägen.

Om vi tittar på damvolleyboll så har man sänkt nätet för att anpassa sporten till tjejernas förutsättningar och i basketen så är korgen lägre av samma anledning.

*

Om man kunde genomföra dessa två förändringar tror jag det skulle innebära att vi fick se färre förslitningsskador och ett mer anpassat och attraktivt spel. På så sätt höjer man underhållningsvärdet och ger damfotbollen den skjuts framåt som den så väl är värd och behöver. Ge tjejerna rätt förutsättningar så kommer vi att höja värdet på damfotbollen ytterligare ett steg. Då kommer även sporten att bli mer intressant att följa som åskådare och därigenom kommer också ett större mediaintresse och ett snabbare spel.

För i mina ögon är damfotboll superintressant att kolla på. Men vi måste våga utveckla den och anpassa den efter den vackra idrott det är och därigenom mer likvärdig herrarnas version! Tror att vi i detta sammanhang har den gamla devisen om att kvinnor och män skall behandlas lika och att inga skillnader får finnas...och det är den som satt stop för vidare utveckling av damfotbollen.

*

Till sist 1: På lördag är vi igång igen... Träningsmatch mot Matfors på Hasselbacken kl 11.00. Härligt!

Till sist 2: Sista arbetsveckan innan semestern... Oj, vad jag behöver lite ledigt nu!

Till sist 3: "Det ska va husvagn" - Jag har börjat längta efter en husvagn som jag och Annica kan åka på semester med och besöka intressanta fiskevatten...


Kommentarer
Postat av: kennet

Sanning i mycket du skriver men man måste oxå tänka på det viktigaste att inte slänga upp tjejer för tidigt i seriesystemet för hård träning och mycket matchande,stor press från ledare =SKADOR. ha en trevlig dag.

2011-07-23 @ 16:29:46
Postat av: "Sulan"

Det där med stora fötter: Vi vet att de flesta av de bra fotbollsspelare (förutom vissa Hingstar "Ibra"t.ex) har små fötter med max 41,5 inom herrfotbollen så ditt lilla försök att hitta en liten lucka sprack. Flertalet av (vuxna)tjejer ligger just bara en-en å en halv storlek under. Visst är muskelmassan mindre hos kvinnorna vilket innebär en mindre massa att bära på vilket i sin tur fodrar mindre muskler. Nä! jag vill ha den STORA bollen kvar i senior-serierna. Det finns ju den mindre bollen, vilken hos aktiva DAMFOTBOLLSSPELARE ratas. Tänk på att en tjej som kan sjuta, hennes boll vill jag verkligen inte ha på mig med den mindre bollens träffyta.Dessutom så tror jag att det blir mer sparka å spring då mindre teknik behövs för att "få i väg" bollen

Vad Kenneth här ovan skriver är nog nått man istället skall premiera.

Att utveckla fotbollen genom att särskilja herr- å damregler tror ju jag att damfotboll blir en förlorare (mindre mål,mindre boll,knufförbud/axel-axel/,tre kort vita/gula/rosa, smycken,könsord,beröring/vanliga förseelser/samlingskort,utvisning)

Fotboll är fotboll å skall (på seniornivå) spelas som fotboll skall.



SDFF är dom Bästa

Hejja Hejja Sundsvall

2011-07-25 @ 12:41:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0