Damtrean 2011 - inför seriestarten

Här kommer lite tankar inför seriestarten av Damernas Div 3 Medelpad. 

Tror att vi står inför en spännande serie där 2 lag utmärker sig lite extra men där det finns 2-3 ytterligare lag som kan ställa till det för förhandsfavoriterna.

Topplag:
Årets upplaga av IFK Timrå tror jag kommer att bli oerhört starka, inte minst med tanke på att de nu byggt sitt lag under de senaste två säsongerna för att i år försöka ta det efterlängtade klivet upp till Div 2. Med fjolåret i färskt minne där Timrå dominerade ganska kraftigt under senare del av säsongen (Sund undantaget) samt att man börjar få ihop laget till en helhet, så måste de nog anses som favoriter till seriesegern. En spännande trupp som innehåller flera profiler.

Som första utmanare måste vi nog utnämna Matfors IF, som är nya i serien efter en tuff säsong i Div 2. Man överraskade en del i början av fjolårets säsong, men en allt för tunn trupp och med skador på tongivande spelare så var jumboplatsen ganska given till slut. Trots att man tappat några mycket viktiga kuggar inför säsongen, så har man ändå en stark grundtrupp som borde ligga i toppen av Div 3 och där erfarenheterna från fjolårets Div 2-spel kommer att spela in en hel del.

I mina ögon får nog IFK Timrå och Matfors IF bära favoritskapet i år, men det finns 2-3 lag till som kan överraska och om allt fungerar fullt ut, kan ställa till det för dessa båda.

Mittenlag:
Söråkers FF med sin fysiska fotboll kan nog överraska och är alltid svåra att möta. Stöde IF är ett mycket starkt hemmalag, och hemma kommer de att ta många poäng. Lucksta IF tycker jag överraskade förra säsongen med fin offensiv fotboll och tror att de kan fortsätta med det. Att åka upp till Torpshammar för att möta ett taggat hemmalag - är aldrig lätt. Selånger FKU är ett lag som är svårbedömda. Men jag tror att de kommer att ligga någonstans i mitten. Kan de dessutom få tillgång till spelare från Div 2 laget så kan det bli riktigt bra.

Alnö IF
då? Ja, de är också lite svårbedömda tycker jag. Ett ungt och mycket talangfullt lag som kan vara allt från fågel till fisk. Här tror jag nyckeln ligger i att de får en bra start på serien. Med några segrar i ryggen tidigt så kommer de att bli svåra att ha att göra med. För övrigt tycker jag att de spelar en underhållande och fin fotboll, där de försöker ha ett eget spel och inte förlitar sig på kontringar. Tror dock att de helt klart kommer att ligga på övre halvan av serien även i år, de kvalitéerna har de!

Bottenlag:
När det gäller Sund IF 2, tror jag att de kommer att ha en tuff säsong. Ett ungt lag som kommer att få jobba hårt för att skrapa ihop sina poäng. Sund tror jag är väldigt beroende av att få förstärkning från sitt Div 2-lag. Likaså tror jag att Alby FF kommer att vara beroende av att inte få för många skador på nyckelspelare. Ett annat lag som jag tror går en tuff säsong till mötes är Heffnersklubban BK. Här saknas en del rutin och i långa loppet får de nog rikta in sig på att undvika nedflyttning.

SDFF?

SDFF 2
kanske du undrar? Vad jag tror om oss? Jo, här både tror och hoppas jag att våra unga krigare har tagit ytterligare steg framåt. Inte minst träningsmatcher och cuper under vintern/våren visar att vi börjar bli en helhet. Vi har varit med i tre cuper (Luciacupen, McDonalds Cup och Vårcupen). Resultaten har varit positiva. Seger i Luciacupen, utslagen i kvartsfinal i McDonalds och finalförlust i Vårcupen. Framförallt Vårcupen visade att vi har utvecklat vårt spel och kunde spela jämnt med de bästa div 3 lagen i Ångermanland/Medelpad. Men samtidigt ska vi ha i åtanke att vi har en ung trupp där ingen spelare är äldre än 19 år. Ändå har jag en stark förhoppning om att vi ska slåss om varje seger och därmed även ligga bland 3-4 topplagen i serien.

Slutord:
Om jag delar in lagen tror jag följande:

Topplag blir Timrå och Matfors, med SDFF och Alnö som närmsta utmanare.
I mitten tror jag Söråker, Stöde, Lucksta, Selånger och Torpshammar hamnar.
I botten är jag rädd för att Alby, Sund och Heffnersklubban får göra upp.

Men som alltid brukar damtrean komma med en hel del överraskningar, och mina tips och tankar kan mycket väl stjälpas över ända… Hur som helst känns det fantastiskt kul och spännande att serien äntligen tar sin början.

Väl mött fotboll-lovers!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0