Vad kan vi påverka inför en match?

Annica sa innan kvällens match: "Idag tänker jag ha ett par svarta sportbyxor, för när jag har de blå jeansen då förlorar ni eller spelar oavgjort..." På det svarade jag bara att det är trams att tro att en person kan avgöra matcher som berör 35 spelare och ledare. Hon svarade då: "Du ska få se..."

Skrock är enligt Wikipedia: "Med skrock avses osofistikerade former av vidskepelse, föreställningar om att vissa vardagliga händelser kan ha övernaturlig effekt."

Med andra ord tror Annica att hennes val av kläder inför en match har en "övernaturlig effekt".

Så hjälpte hennes klädesval SDFF under kvällens match? Döm själv...





SDFF - Alnö


En match som betydde oerhört mycket för båda lagen. Vid oavgjort eller vid Alnö-vinst skulle Alnö ha kvar chansen till seriesegern. Men vid en seger för vårt älskade SDFF skulle vi ha saken i egna händer inför sista matchen borta mot Selånger.

Matchen började med ett taggat SDFF som kollektivt bestämt sig för att det här var "våran" match. Och som dessa tjejer spelade fotboll!!! Jag ska tala om direkt vad jag som ledare på bänken kände... Jag kände en värme och en inre glädje över att få se en sån fantastisk fotboll som jag fick bevittna i kväll på Norrportens Arena. Den värmen och den inre glädjen kommer av att tjejerna spelar en fotboll som enligt mig är unik i ungdomsleden i Medelpad. En "total fotboll" som även Barcelona fans (ja, jag kanske tar i lite, men...) skulle njuta av. Vi fick se ett välutbildat fotbollslag som utförde en PERFEKT genomförd match. Från Nollan i mål till våra forwards. Och om jag hade varit Alnöledare skulle jag mer glädja mig över att det kan spelas sådan fotboll bland 15 åringar istället för att gräma mig för förlusten.

Ja för förlust blev det för gästerna. Och de ska vara glada att den inte blev större!

Åter till matchen. Lelle ger oss det befriande målet genom en genomspringning. Hon är så cool i de där situationerna när hon kommer i 360 km/h och trycker in bollen i sitt obligatoriska hörn! Det målet betydde så mycket eftersom vi fick utdelning på det uppoffrande och dominerande spel vi hade från första sekund. Och för att få en siffra på hur överlägset vi spelade kan jag nämna att Alnö fick sin första chans efter 38 (TRETTIOÅTTA) minuter. Det kan man kalla dominans!

I pausen sade vi att vi bara gjort halva jobbet. Att det återstod 40 jobbiga minuter av matchen. Vi kom oxå överens om att vi skulle kämpa ännu mer (om det nu går...) och försöka säkra försvaret. För vi visste att Alnö skulle fylla på med offensiv kraft!

I andra fortsatte vi att dominera spelet, men Alnö började sakta men säkert äta sig in i matchen. Och de gjorde det enda rätta när de flyttade in sina bästa spelare på mitten för att försöka vinna kampen där. Under första hade ju vårt mittfält ägt spelet. Och denna manöver gjorde oxå att de nu vann lite fler bollar på mitten. Men trots det var det aldrig riktigt farligt bakåt. Återigen kan jag konstatera att det försvarsspel vi har byggt för under säsongen med utpräglat zoon-försvar nu verkligen ger frukt. Defensivt gör vi det klockrent!
Vi saknade verkligen inte chanser framåt. Och gästernas målvakt ska ha en stor eloge för hon höll kvar dem i matchen med än den ena, och än den andra klassräddningen.
Det är oxå kul att se hur farliga vi är på hörnor, som Hanna slår fantastiskt bra. Snart "knoppar" vi in den!

Matchen slutade 1-0 och i och med det har vi nu avgörandet i helt egna händer inför avslutningsmatchen mot Selånger nästa tisdag! Det roliga är att det är en ren final då inget annat lag nu kan ta hem seriesegern. KUL!

Inför den matchen kommer jag att ha ett inlägg redan under helgen för att analysera hur vi ska spela. En liten Benitez talks...

-------------------


När det gäller Anton From, som var domare i kvällen drabbning vill jag bara säga: "Den bästa domaren i serien".  Han gör återigen en fläckfri insats där han inte favoriserar något lag, utan låter spelet fortgå utan störande avblåsningar. Det som karaktiserar en riktigt bra domare är en som inte märks, en som låter spelarna spela fysiskt och där ändå ingen ifrågasätter hans/hennes beslut. Helt enkelt den bäste domaren i serien!!!

-------------------


John Terry

Chelseas backterrier är om inte värst så åtminstone mest kvantitativ i konstarten vidskipligheter. ”Jag har nog minst 50 vidskepliga ritualer som jag går genom innan match”, sa Terry nyligen till tidningen Telegraph. Punkterna som måste stämma innan match inkluderar: Terry kräver alltid att sitta på samma plats i spelarbussen. Åker han bil till hemmamatch ska den parkeras i samma ruta i garaget under Stamford Bridge. Sedan tio år har han samma benskydd, ett lyckopar han fått av Frank Lampard efter att ha blivit av med det par som han haft i lika många år innan. Nämnda benskydd ska tejpas exakt tre varv med en viss sorts tejp. Och inte minst viktigt: Terry ska lyssna på en viss CD med Usher innan varje match. Man kan fråga sig vad han lyssnade på innan straffsparken mot Manchester United i finalen av Champions League 2008.

Pelé

Efter en match på 1960-talet gav han bort sin tröja, I nästa match upplevde han hur han tappat formen. Pelé bad då en vän spåra tröjan. När Pelé fick sin favorittröja återvände målskyttet omedelbart. Vad vännen avslöjade först långt senare var att det var exakt samma tröja som Pelé burit i matcherna då han tyckte sig oförmögen att göra mål.

Laurent Blanc

Vid VM 1998 var Frankrikes landslag en karikatyr av en vidskeplig fotbollstrupp. Man följde en hel serie ritaualer. Spelarna hade ständigt samma platser i spelarbussen. Gloria Gaynors ”I Will Survive” spelades på hög volym innan varje match. Mest famöst: lagkapten Laurent Blanc kysste inför varje match den blankrakade skallen på målvakten Fabien Barthez. Resultatet? ”Les Bleus” gick hela vägen och vann.

------------------

Har jag själv något vidskepligt för mig innan vårt lags matcher, kanske ni undrar? Nej....eller jo, jag måste duscha precis innan match. De gånger jag inte gjort det så har det slutat...illa...

Hur var det nu med Annicas jeans? Jo, hon valde de svarta sportbyxorna...hon unnade ju oss en seger... Tack älskling!!!

------------------


Till sist 1:  Nu ska jag bara sitta och njuta av att ha förmånen att få leda dessa underbara fotbollstjejer!!!

Till sist 2:  Vår fotbollstokiga familj var på match i går oxå. Vi var och såg IFK Timrå spela oavgjort mot Kovland i div 4. Kul att Timrå kunde skaka om topplaget Kovland. Jag tyckte att Timrå var en aning närmre segern. 2-2 slutade matchen.

Till sist 3:  Ni är välkomna att skriva inlägg och berätta om hur ni "hjälper" laget inför match med hjälp av vidskeplighet...


På tisdag avgörs det!!!!  

Preaterea censeo Cartagine esse delendam

-För övrigt anser jag att Kartago (läs Selånger) bör förstöras-

Kommentarer
Postat av: Mats

vilket lag, och det var många som gjorde sina individuellt bästa insatser för säsongen, kände mig trots en spännande match ovanligt lugn, det syntes direkt efter avspark att det här var en sån match, som dom bara skulle vinna. Tycker också att Alnö spelar en mycket bra fotboll, "engan" gör en kanonmatch (15) och målvakten storspelar

Hos oss är det utöver våra egna, kul att se Johanna o Josefine ta sina roller perfekt, och som om dom inte gjort annat än spelat med laget hela säsongen



nu gäller det att hålla grille varm, Hörnberg lär väl toppa med Kankis brudar nu,(vore ju bara ett erkännade isf) vilken avsluning då,



Forza SFF

2009-09-16 @ 00:11:29
Postat av: Kent

Håller med om Johanna och Jossan. De kliver in och spelar perfekt.



Tror oxå att vi kommer att möta ett "toppat" lag på tisdag. Men vi är alltid toppade numera!

2009-09-16 @ 01:27:48
Postat av: Andreas

Vidskeplighet!



Nu som ledare tror jag inte att jag har något speciellt för mig, men när jag spelade hade jag en hel del rutiner...



Höger benskydd först, vänster strumpa innan den högra följt av höger sko... Alltid höger målvaktshanske innan den vänstra. Sist ut ur omklädningsrummet.



Väl på plan så joggade och strechade jag alltid för mig själv. Uppvärmningen följde mitt eget speciella mönster, vilket jag inte riktigt kommer ihåg idag. "lyckoklapp och spark" på 1. höger stolpe, 2. vänster stolpe för att till sist 3. hoppa upp o klappa ribban med båda händerna. Sist en sväng ut till straffpunkten med reservbollen! Sådär, nu är jag redo för match!



2009-09-17 @ 13:04:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0