Skandal, skandal....domarskandal....

Kanske en lite hård rubrik?!!!  Men, det är precis så man känner just nu. Och då menar jag inte resultatet i kvällens match mellan Stöde och SDFF i div 1 - Ungdom.

Nej, jag tänker på hur denne man(?) Tommy Duvdahl för det första blåste sönder matchen. Såååå mååånga avblåsningar vid så gott som alla närkamper. Och för det andra hur orättvist han dömde, där det inte kan ha undgått någon hur färgad domaren var. Till och med när våra tjejer blev nergjord bakifrån, hände det allt som oftast, att vi fick frispark dömd MOT oss...  Och för det tredje, då han peppade och manade på Stöde-tjejerna under matchen!!!  Opartisk???  Skulle inte tro det....

Jag ska dock klargöra direkt att ingen skugga skall falla på motståndartjejerna som följde sin matchplan på ett alldeles utmärkt sätt. Det var oxå kul att se hur engagerade de var och hur mycket de slet för segern. Sen kan jag ha åsikter om deras ledare, där en av dem fungerade som linjedomare, och samtidigt skrek ut order åt sina tjejer. Dessutom alldeles bredvid vårt avbytarbås... Hmmm, inte snyggt!

För att återgå till kvällens rättskipare, så kan jag bara nämna några mycket tveksamma incidenter: Innan match kom han fram till oss ledare i SDFF och frågade om våra tjejer visste hur man får tackla och inte. Han nämnde då att de andra lagen som varit på besök i Stöde inte visste hur en regelrätt tackling går till... Jag vet nu i efterhand inte heller om herr Duvdahl själv vet vad man får och inte får, för en sämre insats när det gäller dömande av närkampsspel HAR JAG ALDRIG VARIT MED OM!!!

Sedan hade han en förkärlek att låta spelet fortgå vid ett regelbrott när fördel av bollen fanns. Så långt så gott, för det är ju alldeles perfekt tänkt. MEN, detta gällde endast när Stöde hade fördel av bollen.... När han upptäckte att vi fick ett friläge av samma anledning, då MÅSTE han helt enkelt blåsa för frispark åt oss. Mycket dåligt!!! Sedan var han snabb att konstatera att han nog blåst för tidigt... skulle tro det....

Kanske inte så konstigt att han "gömde" sig i omklädningsrummet direkt efter matchen.... Vi fick leta upp honom för att kunna skriva under matchprotokollet efter matchen....

Att våra tjejer och ledare (ex stöde-bon Andreas undantagen...hehe) undvek att tacka honom efter matchen, förstår jag till fullo.


Matchen då?

Jo, det ska sägas direkt att våra tjejer inte var kalla nog att nonchalera den urusla domaren och hans uppenbara favorisering. Och det är något de MÅSTE lära sig! Detta fenomen kommer de att stöta på många gånger i sitt idrottutövande. Sen kan man förstå frustrationen mitt under matchen när det är så uppenbart att man blir bortdömd gång efter annan. Vi får nog ha ett snack inom gruppen om detta, så att vi i alla fall mentalt förbereder oss för detta till nästa gång...

Nu är det ändå så att Stöde vann fullt rättvist enligt mig, då de ville mer och lyckades låta bli att påverkas av domaren (kanske inte så konstigt då de hade enorm fördel av honom). Vi började dock bäst och de första 10 minuterna styrde vi spelet och skapade några halvchanser. Men ju längre tiden gick så kom Stöde in i matchen och började sakta men säkert ta över föreställningen. Sedan tycker jag att resten av matchen var Stödes där de aggresivt och beslutsamt förde spelet. Målet kom på en frisspark som mycket skickligt lades direkt i mål. Där kunde Nollan inte göra mycket. Ingen skugga skall falla på henne.

Nej, den här matchen är jag för upprörd för att kommentera vidare. 1-0 skrevs slutsiffrorna till. Det är bara att lyfta på hatten och säga: Grattis Stöde och Domaren!

...................

Nej, över till något trevligare: Igår hade vi återigen 4 tjejer med i div 4 dam när de gästade Torpshammar. Emma, Amanda J, Frida och Hanna. Återigen visade de att de håller en mycket hög nivå, då de alla fyra går in och gör felfria insatser. Vilka kloka spelare! Ett extra plus till Emma som gör en fenomenal insats som innerback samt till Frida som kliver in och stänger till högerkanten som ytterback! Sen är det bara att erkänna: Amanda J och Hanna har tagit ett kliv under hösten, då de så gott som är ordinarie i div 4 och som gör varsit mål (igen).

...................

Nu återstår det två matcher för vårt lag i nuvarande form. Vi har Alnö hemma på IP (det ni!!) på tisdag. Och sedan möter vi Selånger på bortaplan tisdagen därefter. Förrutsättningen är att om vi vinner de två matcherna vinner vi oxå serien. Så vi har fortfarande allt i våra egna händer, vilket känns skönt. Dessutom slipper vi herr Duvdahl som domare (ursäkta, men jag kunde inte låta bli).

Tyvärr är det nog oxå de sista matcherna som tjejerna spelar ihop som lag. Nästa säsong kliver vi in i damfotbollens underbara värld... Och då kommer det med största sannolikhet bli i nya konstallationer. Några kommer säkert ta plats i div 3 laget och några i div 4 laget. Det är som Peter brukar säga: Alla spelare, inklusive de som nu spelar i div 3 och 4 kommer att blandas in i en stor kortlek, som sedan kommer att läggas delas i flera högar. Därför unnar jag verkligen våra underbara tjejer seriesegern i år. Och jag lovar att vi kommer att göra allt vi kan för att stå där som mästare!!!

..................

Till sist 1:  Jag längtar till matchen mot Alnö. Då ska de få sota för dagens förlust!

Till sist 2:  "Män som hatar kvinnor" är verkligen en riktigt bra svensk film. Nu har jag sett den både på bio och två ggr på dvd. Och jag kan inte sluta imponeras av skådespelarna och filmen i sin helhet. Att den dessutom är så pass trogen boken gör det ännu bättre!

Till sist 3:  Läs Annica blogg om ni gillar mat!  mammatorn.blogg.se

Till sist 4:  Oj, det blev fyra stycken "till sist" den här gången... Men jag vill bara säga att jag tycker att Sandra Eriksson från SDFF F95 ska spela i "vårt lag" alltså div 4 dam, nästa säsong! Hon har så mycket fotboll i sig och bör spela i en tuffare miljö!!!

Skandal, skandal....domarskandal....

Kommentarer
Postat av: Mats

Du Raffa, saknade bara att du i likhet med din kollega på anfield road tagit av och erbjudit glasögonen, ikväll fanns det anledning, hörde förresten av en bekant senare ikväll att det tycks vara mycket vanligt förekommande i sundsvalls västra utkanter att vissa domare agerar så här.... men Herr Duvdahl kanske har fler gelikar där uppe... nåt stod i alla fall fel till ikväll

Vi borde kanske agera för att inte fler lag ska råka illa ut, det räcker ju med de som redan drabbats

2009-09-09 @ 00:06:04
Postat av: Andreas

Håller med dig till fullo Kent!

Angående domaren, så har han alltid varit så här.. Jag har som bekant stött på han tidigare, både som spelare i ungdomsfotboll, som ledare i ungdomsfotboll och (hör och häpna) han har tom dömt damer div tre!!!

2009-09-09 @ 19:28:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0