El clásico.....

I går kväll var det dags för det som i vissa munnar går som El clásico. För Er som inte vet vad El clásico är kommer följande förklaring:

"El Clásico är namnet på fotbollsmatcher som spelas mellan de spanska lagen FC Barcelona och Real Madrid, vilka väcker stor uppståndelse såväl inom media som bland fans" citat från Wikipedia.

Men medelpads El clásico var matchen mellan IFK Timrå och SDFF. Detta uttryckt av IFK Timrås duktige innermittfältare Joanna Ahumada, tillika dotter till tränaren Alejandro (AA). Och visst fanns det nerv inför matchen då det är kompisar som möts och även vi ledare har ju ett gemensamt förflutet. Men innan jag går in på matchen i sig så vill jag klargöra att jag under denna säsong inte varit nervös en enda gång innan match, och inte heller igår, trots ovanstående förutsättningar. Jag har funderat en hel del på varför jag är så lugn inombords innan matcherna. Och det enda jag kommer fram till är att jag tycker vi har de coolaste och häftigaste tjejer man kan ha i vår trupp. De har en fantastisk stämning i gruppen och det andas seger om tjejerna. Självförtroendet hos tjejerna gör mig på något sätt lugn....

Till matchen:

Började trevande med osäkert spel från båda leden där många spelare valde att slå luftpastejer (långbollar) i stället för att försöka spela sig fram genom ett säkert passningspel efter marken. Men helt klart var Timrå-tjejerna mycket mer fokuserade på uppgiften och ville betydligt mer i första halvlek. Och en otäck skada på Isa gjorde inte situationen lättare för våra tjejer. Det som slog mig var hur tjejerna på avbytarbänken ett bra tag efter skadan bara talade om hur hemskt det var med Isas "brutna" handled. Jag tycker oxå att tjejerna på planen blev tagna av det som hände vid olyckan och vad som hände vid sidan av planen där en ambulans måste tillkallas.

Följaktligen tog oxå Timrå ledningen när deras hypersnabba forward Lori sprintade sig fri och kunde trycka in ett ledningsmål. Ett snyggt mål! Helt välförtjänt oxå!!! Timrå var under större delen av matchen det bättre laget. På detta ledningsmål kom även regnet och det kändes hopplöst i det läget. Första halvlek slutade 1-0.

I pausen pratade vi om att vi måste vilja vinna och att vi skulle försöka ta tag i taktpinnen. Vi påminde oss om att vi faktiskt är SDFF och att vi är riktigt bra. Dessutom gjorde vi lite förändringar på planen då vi tog in Viktoria på mitten och flyttade upp Cia på topp bredvid Emelie för att försöka skapa lite tryck framåt. Med beslutna miner klev sedan tjejerna ut på planen och knöt näven i fickan.

I andra halvlek började vi så som vi gjort i övriga seriematcher med att ta tag i spelet och vi vaskade fram några väldigt fina chanser, bland annat ett friläge, som tyvärr inte resulterade i något mål. I detta skede av matchen tycker jag att vi var det bättre laget och kunde långa stunder nypa oss fast på motståndarlagets planhalva. Men det skulle dröja tills den 50 minuten innan vi fick utdelning. 1-1 målet gjorde Jenny N efter att vi tryckt oss fast efter en hörna och bollen letade sig lite turligt fram till henne som kunde bredsida in kvitteringen. Underbart!

Men efter kvitteringsmålet tog Timrå återigen över spelet och vaskade fram några riktigt bra chanser varav ett resulterade i ledning för dem. 2-1 gjordes återigen av Lori som hela tiden låg och hög i linje med vår backlinje. För övrigt måste jag nog säga att Lori måste vara en av de snabbaste forwarden i serien. Huuu, vad hennes ben trummar på! Vid detta läget trodde nog både Timrås och våra ledare att det lutade åt timråseger. Men då visade återigen SDFF-tjejerna den beslutsamhet och vilja som de besitter, för i den 60 minuten kom kvitteringen!!! Filli drog på ett skott som Stina på något märkligt sett styrde in med bröst/mage, precis som en måltjuv skall göra!!! Det är oxå ett sådant mål som får matcher att väga över när ett lag lyckas få in bollen på det sättet. Vid sådana situationer så stärker det laget som gör mål och oturen grinar motståndaren väldigt hårt i ansiktet. Stärkta av kvitteringsmålet började vi jobba för ett ledningsmål. Och det kom när det var 10 minuter kvar av matchen genom ett mycket snyggt mål signerat Emelie L, där hon efter en liten soloräd klämde till lädret och tryckte dit bollen i bortre burgaveln. Hur tjusigt som helst! Detta mål blev oxå det avgörande målet. SDFF tog alltså hem ytterligare tre sköna poäng!

Att denna match slutade med SDFF seger säger en hel del om hur fotboll fungerar. Timrå äger matchen större delen av tiden och är i mina ögon det bättre laget. Men traditionens makt är stor och SDFF (tidigare IFK Sundsvall) har det i blodet att de brukar vinna sådana här matcher, trots att man inte spelar på topp. Även denna gång hamnade alla tre poängen hos dessa underbara tjejer. Precis som jag sade i början av detta inlägg så har detta gäng ett fantastiskt självförtroende och en gemenskap i truppen som gör att de aldrig ger upp utan bara jobbar på, även när spelet inte riktigt stämmer. Jag blir mer stolt över en sådan här arbetsseger än jag blir av en enkel på förhand säker vinst. UNDERBARA TJEJER HELT ENKELT!

"Verae amicitiaesemperiternae sunt"
-Sann vänskap är evig-

*****************

Ikväll är det Champions League final mellan de enligt mitt tycke bästa fotbollslagen de senaste 10-15 åren. Kommer absolut att bli något alldeles extra. Jag ryser redan..... Och mitt hjärta är hos Barcelona (inte överraskande?) som spelar en totalfotboll i år som aldrig skådats i historien. Jag unnar verkligen dem att vinna denna final!!!!


Till sist 1: Nästa vecka ska jag ner till Stockholm och se Bossen live på Stadion!   Det Ni!!!!!!

Till sist 2: Tack Magnus, för att du skrev så fint i vår gästbok. Uppskattas!!! Snart är det dags, eller?

Till sist 3: Jag måste även tacka Peter Sahlander för hans stöd och uppmuntrande SMS och telefonsamtal. Du vet vad jag menar!!!  Du är en sann vän!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0