...himmelens fönster öppnade sig...

"...den dagen bröto alla det stora djupets källor fram, och himmelens fönster öppnade sig, och ett regn kom över jorden..."  1 Mos 7:11,12

Detta citat är hämtat ur bibeln där den så kallade "syndafloden" kom över jorden och dränkte allt levande, nästan... Vi var väl inte med om riktigt samma sak, men nog öppnade sig "himmelens fönster" även över oss på söndagen.

Det var under den avslutande gruppmatchen mellan SDFF och IFK Timrå, som oxå var direkt avgörande vilket lag som skulle ta den sista platsen i finalen av Hudik Cup 2009. Jag återkommer till den matchen senare i detta inlägg.

Men först vill jag återvända till lördagen då ett morgontrött lag från SDFF mötte Iggesund i första gruppspelsmatchen. Iggesund är ett lag som vi utan större svårigheter skall vinna emot. Men som nämnts så hade tjejerna blivit tvungna att kliva upp i ottan för att hinna ner till samlingen strax efter 7 på morgonen. Och inte nog med det hade det dagen innan varit skolavslutning för många av dem och säkert hade inte alla kommit i säng innan spöktimmen. Det förklarar oxå det lite stabbiga spel som inte ville lossna riktigt i första halvlek. Men sin vana trogen gör ju tjejerna precis det som krävs av dem och i andra halvlek så började de med sin "totalfotboll" där vi varierade spelet i mitten och på kanterna. Vi får oxå det avlösande målet genom en halkig Emelie L. Hon är rolig den tjejen, på en blöt gräsplan spelar hon med fotbollsskor utan dubbar! Således blev det vinst med 1-0 vilket får anses vara i underkant, då vi skapade en hel del chanser framförallt i andra halvlek.

I match nr 2 som gick av stapeln redan någon timme senare kom oxå spelet i sin fulla glans. Ett aggressivt och lite småfullt och gnälligt Söderhamn stod för motståndet. Denna match började i ett fantastiskt bolltempo från vår sida. Tjejerna trillade boll mellan sig och lånade inte ut bollen på långa stunder. Man spelade helt enkelt propaganda-fotboll där motståndarna fick se sig som statister. Dessutom kom två snabba mål genom den återigen mycket aktiva och kreativa Emelie L (denna gång med dubbskor) och Amanda J. Jag vill nog tillstå att det här var kanske den bästa match vi spelat så här långt denna säsong, då den präglades av vilja, smarthet, snabbhet och ett fantastiskt passningspel. Detta är "totalfotboll" för mig. Kanon tjejer!!!! Matchen slutade oxå med 2-0 seger vilket var mycket i underkant!

Nu hade ju arrangören Hudik satt spelprogrammet så att vi som enda lag i gruppen skulle behöva vänta i cirka 8 timmar innan den avslutande dagsmatchen mot värdlaget Team Hudik. Det är ingen optimal sak att försöka varva ner så läääänge och sedan varva upp för den viktiga matchen. Och jag kan så här i efterhand tycka att det var synd att vi valde att äta på "den gyllene Gåsen" även kallad McDonalds innan matchen. För tjejerna såg verkligen sega ut under matchen.

Om den drabbningen finns det inte mycket att säga, då vi tidigt kom i ett 0-2 underläge och där utvilade hemmaspelare med en enorm vilja tryckte tillbaka oss och gav oss inte mycket tid till vårt passningsspel. Helt klart gick de hårt åt våra innermittfältare med näst intill fullt spel för att störa våra spelfördelare. Att de sedan hade en "hemmadomare" gjorde ju saken inte ett dugg bättre.... Nej, det var inte vår match helt enkelt, men tjejerna ska ha en stor eloge för att de beslutade sig inför andra halvlek att försöka istället för att lägga fokus på domaren. Och i andra halvlek höll vi tätt, med den följden att matchen slutade med just förlustsiffrorna 0-2. Vi glömmer den matchen!

Så var vi alltså framme vid söndagens spektakel!!!

En helt avgörande match mot IFK Timrå på en vattensjuk plan där det inte skulle gå att spela fotboll.... Jag sade till Mats att det här är Timrås match redan efter någon minut in i matchen. Varför? Jo, Timrå i alla ära, men de är inte i grund och botten ett lika spelskickligt lag som vi är. De behärskar däremot kamp och resoluta lyftningar över motståndarnas mittfält och backlinje till fullo! Det var oxå det enda recept till någon sorts fotboll som planen gav tillåtelse till. Våra tjejer försökte under första halvlek att trilla boll mellan varandra, men det var helt omöjligt då bollen hela tiden fastnade i vattenpölarna på planen. I andra halvlek gick vi över till att försöka spela samma spel som Timrå med "lååånga bollar på Bengt" men då var matchen i stort redan avgjord, eftersom Timrå gjort två mål i första halvlek.  Behållningen för mig som tränare var kampen på mitten mellan Hanna och Joanna/Sara där ingen ville ge sig. Tycker absolut att Hanna stod upp och mot de fysiskt spelande motståndarna. Härlig inställning Hanna!
Matchen slutade med en klar 0-3 förlust och det är bara att gratulera Timrå till en alldeles utmärkt genomförd cup. Ni var helt klart värda finalplatsen då ni behärskade både det "torra" och det "blöta" spelet. Grattis!

Om jag skall försöka mig på en summering så blir den följande:

1. Vi fick under match två se det "nya" SDFF med sin totalfotboll vilket gav i alla fall mig gåshud!
2. Vi gör för lite mål med tanke på det spelövertag vi har i de flesta matcher. Men det kommer!
3. Vi har två målvakter som båda kan sporra varandra till utveckling. Bra spelat Magda och "Nollan"!
4. Det är skamligt att ge ett lag ett sådant spelprogram som vi fick. Uruselt Hudik!
5. Tjejerna är de tuffaste, smartaste spelare som finns i Medelpad!

Acta est fabula, plaudite!
-Skådespelet är slut, applådera!-


...................................

Finalen då? Jo, Timrå förlorade tyvärr med 2-0 mot Team Hudik. Enligt rapporter var de (Timrå) helt tömda på krafter efter drabbningen mot oss på morgonen. De gav tydligen allt i den matchen. Och jag kan förstå deras vilja att verkligen vinna mot oss. Och jag tror att det var en viktigare seger för deras självförtroende än en eventuell slutseger i cupen. Jag tror också att det är något de kommer ta med sig hem, tillsammans med att de faktiskt genomför en alldeles utmärkt cup!

...................................

Till sist 1: I morgon väntar sista seriematchen för våren mot ett säkert taggat Alnö. Vi får inte glömma att vi faktiskt är obesegrade i serien. Och det skulle verkligen kännas bra inför uppehållet med en seger. Hoppas att det inte bara blir så himla blött så att vi inte kan spela vår fotboll. Kom igen nu tjejer, så visar vi vilka som regerar i Medelpad!!!

Till sist 2: Medelpads fotbollsförbunds disktriktslag F95 har lämnat en förfrågan om en träningsmatch mot det bästa laget i Medelpad - Vi! Den kommer att gå av stapeln den 21:a och alla är välkomna att komma och se fotboll i den högre skolan....

Till sist 3: Tänkte att alla får möjlighet att tipsa mig om någon film jag bör se. Kom med förslag här nedan under kommentarer så kanske jag hittar något jag verkligen vill se. Har så svårt att hitta något just nu som känns spännande.

Kram på Er alla!

/K

Kommentarer
Postat av: Magnus

Hej !

Som den halv-supporter jag är till ert lag så måste jag säga att det gör lite ont att båda tränarna skriver här och i er gästbok att vi i IFK Timrå bara spelar långbollar oavsett underlag, håller inte alls med om det då jag tycker vi försöker anfalla både i mitten och på kant med korta och långa pass, sen om ni trodde att planen igår inbjöd till finspel, ja då hade jag en helt annan syn på det, därav lyft a´långa bollar på......

Känns ändå helt ok för mig och laget att vi faktiskt gick till finalen, där inte ni heller hade kunnat stå upp med tanke på omständigheterna med schemat och vädret

/

Magnus

2009-06-15 @ 14:21:56
Postat av: Kentagenten

Jag menade verkligen inte att Ni spelar långbollar som ert normala spel. Utan jag sade att Ni behärskar kampspelet tjej mot tjej och att resolut kunna spela ett sådant spel med långa bollar upp mot forwards på ett bättre sätt en vi gör... Att spela så är oerhört effektivt med de snabba forwards ni besitter. Men jag håller med om att Ni även försöker spela med snabba kontringar och gärna efter backen mot nämnda forwards.



Ledsen om du tog illa upp, men var absolut inte min mening. Jag tycker verkligen att det var roligt att ni tog finalplatsen. Och ni var betydligt mer värda den än oss denna gång!



/Kent

2009-06-15 @ 14:35:20
Postat av: Peter S

Magnus: eftersom jag också nämns ovan utifrån min syn på söndagsmatchen via vår hemsida så har jag sett denna konstillation av ert lag (Fagervik/Timrå) i två matcher. #1 Seriematchen mot er i Timrå där du då kommenterade min matchkommentar om att det absolut var er plan att lägga långa bollar ut på yttermittfältarna följt av inlägg. #2 Match 2 var den mot er i söndags där det inte var det lättaste att avläsa ett spelsystem från något lag men där ni tydligt också arbetade (helt rätt för övrigt)med långa bollar där det ju också var omöjligt att spela efter backen. Så min syn utifrån de två matcher jag sett er samt din samsyn på min matchanalys efter seriematchen gör att jag står fast vid min syn på lagens olika spelsätt. Däremot är jag djupt imponerad av er utveckling i laget, ingen tvekan om det! Lika tydligt är det att även ni behärskar markspelet men jag hävdar ändå att det inte är där ni av det jag sett bygger spelet utifrån. Synd bara att ni inte orkade ta ner Hudik i brygga, det hade ni varit värda. Inte mnga lag som slagit Hudik den senaste tiden. Det gjorde ni, inte vi. Att du sedan är halv-supporter till oss gläder mig, och se det som ömsesidigt!!!

PS. Matchkommentarerna/analyserna kommer alltid förmodligen vara lite färgade om du surfar in på SDFF´s hemsida, det bjuder vi på. Vill man ha en mer nyanserad bild av matchen skriven av "icke-anhängare" är det ST som gäller, hihi DS.



Ha det bäst!

/Peter S

2009-06-15 @ 18:06:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0